Walfdorská pedagogika

Termíny a témy seminárov

V školskom roku 2017/18 otvárame druhý ročník.

Témy seminárov Wzdelávania v šk. roku 2017/2018:

  • Umenie ako zdroj pedagogiky
  • Filozofia slobody – otázky k antropológii v kontexte histórie filozofie, sloboda ako výchovný ideál
  • Religiózny život dieťaťa a mladého človeka – antropológia religiozity + Formy vedomia a trojčlennosť človeka
  • Príbehová látka ako obraz vývinu vedomia
  • Vývinová psychológia II: Vývin dieťaťa v 7.-14. roku života
  • Didaktika/Metodika V: Školské stupne 1 – 12
  • Porozumenie wp v rámci kontextu iných pedagogík
  • Didaktika/Metodika IV: Rytmus a jeho úloha vo vyučovaní
  • Didaktika/Metodika III: Výchova z aspektu vhodnosti a správneho načasovania
  • Letná akadémia – pozorovanie dieťaťa a deti so špeciálnymi potrebami v triede.

Seminár prebieha formou víkendových stretnutí (8 x za rok)  a týždňovej jarnej a letnej akadémie.

 

Podrobnejšie kurikulum Wzdelávania:

Obsahy  témy pre proseminár:

Antropologické základy waldorfskej pedagogiky a ich pomer k obrazu človeka v iných pedagogikách

  • Význam obrazu človeka pre pedagogické konanie
  • Odlišné poňatia človeka a ich dôsledky pre pedagogické vzťahy
  • Pochopenie človeka vo waldorfskej pedagogike
  • Spoznanie súvislostí medzi obrazom človeka a pedagogickými prístupmi
  • Spánok – Snenie – Bdenie

 Vývinová psychológia I: vývin dieťaťa od narodenia po školskú zrelosť

  • Podmienky vývoja
  • Vývojová dynamika – faktory úspešného a narušeného vzorca vývoja
  • Psychické funkcie a operácie
  • Pohyb – Reč – Myslenie
  • Analýzy detskej kresby a jej reči
  • Vcítenie sa do detského sveta
  • Školská zrelosť – otvorenosť pre školu

 Vývoj vedomia  – ontogenetický a fylogenetický

  • Evolúcia ľudského vedomia
  • Rozmanité formy vedomia v ich historickom kontexte
  • Spánok – Snenie – Bdenie
  • Rituál – Symbol – Obraz
  • Imaginácia, interpretácia vývoja umenia a foriem vedomia
  • Rozvoj vedomia z ontogenetického hľadiska
  • Pojmoslovie pre vysvetlenie vývoja vedomia
  • Formy vedomia z vývojovo-dynamického hľadiska

 Vnemy a zmysly

  • Definovanie zmyslov
  • Fyziologický základ zmyslov
  • Vnem a pocit
  • Modality zmyslov
  • Zmyslovosť – zmysel – morálka
  • Vnímanie a poznanie
  • 12 zmyslov

 Znamenia času a ich výzvy pre vzdelávanie

  • Spoločenské trendy – pedagogické odpovede
  • Pochopenie kultúry mladých ľudí
  • Móda a identita
  • Podmienky učenia sa – osobné a sociálne kompetencie
  • Sebapotvrdenie prostredníctvom reflexie a tvorby

Poznaj sám seba – učiteľ, rodič

  • Vedomie seba a starostlivosť o vlastný duševný život
  • Učiteľská, rodičovská psychohygiéna
  • Empatické zručnosti
  • Práca s vlastnou skúsenosťou ako mostom k poznaniu dieťaťa

Metodológia práce waldorfského učiteľa

  • Fenomenologický prístup
  • Nutnosť vlastného výskumu ako impulzu k entuziazmu vo výchove
  • Metodika spätného pohľadu
  • Význam pedagogickej konferencie
  • Formy štúdia pôvodných textov

Didaktika/Metodika I: Od hry k práci

  • Význam hry
  • Druhy hier a ich vývojový potenciál
  • Význam práce
  • Životné zručnosti – rozvoj životných kompetencií
  • Orientácia vo svete práce
  • Príprava projektu pre prax 
  • Waldorfská škola ako škola práce

Mýty – rozprávky – obrazové vedomie: Cvičenia v rozprávaní a hraní

  • Formy vedomia, vyplývajúce z rozprávok a mýtov
  • Reč rozprávok a mýtov Interpretácia rozprávok ako vstupná brána k psyché
  • Rozprávačské a herecké cvičenia: vnútorná živosť, tvorenie vnútorných obrazov a ich vyjadrenie formou pestrého a harmonického jazyka 

Obsahy a témy pre druhý ročník:

Filozofia slobody – otázky k antropológii v kontexte histórie filozofie

  • Pochopenie miesta jednoty subjektu a objektu.
    Reflektovať poznávacie procesy: vnímanie a pojem.
  • Vonkajšie a vnútorné pozorovanie. Formy motívov konania: pud, pocit, predstava, myšlienka
  • Vnímanie a intuícia ako zdroje poznania. Intuicionizmus verzus realizmus v etike.
  • Význam intuície pre poznávací proces.
    Etika a etická fantázia

Sloboda ako výchovný ideál

  • Napodobňovanie – tvorba úsudku – zrelosť úsudku.
  • Sloboda ako sebaurčenie – realizácia slobody ako cieľ vzdelávania.
  • Realizácia slobody – pedagogicko-morálna fantázia
  • Idealizovanie a ideál ako omyl a možnosť. Procesy samoštúdia
    / samostatná činnosť – cesty k sebaurčeniu vo výchove.
  • Dynamika vývoja morálneho úsudku. Zodpovednosť za seba/ situácia a motív.
  • Venovať pozornosť sebe samému ako podmienka pre filozofickú konštrukciu
  • Odovzdanie sa druhému
    Transcendentálie: jedno, dobré, pravdivé, krásne

Religiózny život dieťaťa a mladého človeka – antropológia religiozity

  • Chápanie náboženstva ako fenoménu ľudstva.
  • Psychológia a fenomenológia náboženstva.
  • Vývoj náboženského vedomia. Náboženstvo a náboženstvá.
  • Kresťanstvo a jeho kultúrne pôsobenie v hospodárstve, umení a spoločnosti
  • Reč náboženstva: symboly, rituály, mystika. Nábožensko-didaktické koncepty

Formy vedomia a trojčlennosť človeka

  • Konštruktivizmus verzus filozofia zmyslov
  • Transformácia vedomia a individuálny vývoj
  • Vôľa – cítenie – myslenie: tvorba – prebudenie – oživenie
  • Integrálne vedomie
  • Pochopenie zdravia

Umenie ako zdroj pedagogiky

  • Skúmanie kvalít foriem ako konvexný, konkávny, rovina.

  • Statické a dynamické pomery foriem.

  • Modelovanie a jeho vzťah k priestoru a k členeniu bytostných článkov človeka. Voľná tvorba.

  • Technika: technika usporiadania tónu

Vývinová psychológia II: Vývin dieťaťa v 7.-14. roku života

  • Fyziologické základy: výmena zubov – dychová a pohlavná zrelosť
  • Vôľa a predstavy a ich vzťah k pamäti a fantázii
  • Vývoj cítenia a myslenia
  • Konkrétne a formálne operácie
  • Poznanie a vzdelanie z aspektu vývoja identity
  • Retardácia – akcelerácia (urýchlený vývoj)
  • Dôvody pre učebný plán zameraný na vývoj

Didaktika/Metodika V: Školské stupne 1 – 12

  • Prehľad: stupne 1 – 12
  • Antropologicko-genetická didaktika
  • Učebný plán a dynamika rozvoja
  • Vytvorenie zošita podľa obsahu vyučovania, Kresby na tabuľu –Technika: voskové a školské kriedy

Didaktika/Metodika IV: Rytmus a jeho úloha vo vyučovaní

  • Rytmy: fyziologické rytmy
  • Individuálny rytmus
  • Temperament a osobnostné štruktúry
  • Rytmus a štruktúra času
  • Členenie učebných procesov
  • Duchovno-duševná dispozícia a obsah vyučovania
  • Rok z hľadiska ročných období a metamorfózy (premeny), reprezentanti procesov premien a vývoja

Didaktika/Metodika III: Výchova z aspektu vhodnosti a správneho načasovania

  • Diferenciácia, individualizácia
  • Multikulturalita waldorfskej pedagogiky
  • Správy z hospitácií
  • Prehľad o učebnom pláne v spojitosti so vznikajúcimi základnými otázkami vývoja
  • Forma/obsah a metóda

Vývinová psychológia III: Puberta a adolescencia

  • Sexualita a vzťah. Vývoj k (samostatnej) identite: identifikovanie sa a identita.
  • Kultúry mládeže: ich vznik a funkcia
  • Sexualita a fantázia
  • Odpor a prelom

Sochárstvo a plachtenie

  • Vnímanie umenia z antropozofického hľadiska
  • Antropológia – antropozofia
  • Práca s prírodnými silami
  • Preverenie schopnosti spolupracovať v tíme

Hospitácia/ školská prax

  • Práca v tíme, formy diferenciácie (rozlišovania) vo vyučovaní
    Tvorba vyučovania

 Záverečné práce – bakalárska práca

 

Obsahy a témy pre tretí ročník:

Umenie ako zdroj pedagogiky

  • Výtvarné umenie: Žltá­modrá­červená „Cvičenie rovnováhy“
  • Technika: Lazúrovanie vo vrstvách
  • Spev: Zbor, Stimmbildung /Werbeck/

 Odborná didaktika 1: Dejiny

  •  Impulzy k porozumenie dejín
  • Dieťa/mládež – Priestor a čas
  • Príbehy – obrazy z dejín
  • Kurikulum vyučovania dejín v kontexte dynamiky vývoja

 Odborná didaktika 2: Zemepis

  •  Životný priestor
  • Priestorové formy ako základný kameň individuácie
  • Maľovanie: Krajiny, zemepisné mapy
  • Plastické stvárnenie

Odborná didaktika 3 : Rodná reč, Slovenský jazyk

  • Materinská reč: Lexika, Sémantika, Pragmatika
  • Reč ako nositeľ vedomia,
  • Vybudovanie kurikula
  • Pomer vo vyučovaní medzi materinskou rečou a cudzím jazykom
  • Identita skrze reč a literatúru

Didaktika/Metodika 7: Dramaturgia vyučovania

  •  Muzikálnosť ako výraz človeka a jeho telesnej stavby a Muzikálnosti Dur – Mol, Kadencie, Kvinta, Kvarta, Tercia a Oktáva – Nálady
  • Hudobné formy a ich fyzický základ
  • Orchester a drigent ako metafora k vyučovania
  •  Kreslenie na tabuľu: Krieda
  • Pohybové divadlo samostatne stvárnené

 Odborná didaktika 5 : Počítanie, Matematika

  •  Počítanie, číslo – porozumenie čísla, číselné druhy
  • Transfer: Pohyb a logické funkcie
  • Porozumenie operačným pojmom
  • Spoznanie rôznych spôsobov počítania/geometricé formy
  • Vybudovanie Kurikula
  • Geometrický posun
  • Matematické myslenie
  •  Cvičenia ku geometrii voľnej ruky

Odborná didaktika 4: Didaktické a metodické prístupy vo vyučovaní

  •  Prírodné fenomény v experimentoch
  • Vysvetlenie/Kauzálne myslenie v prírodných vedách
  • Experiment – Zákon – Teória
  • Pozorovanie – Objavovanie – Porozumenie v prírodnej vede
  • Genetická – exemplárna ­ Sokratovská metóda
  • ťažiská v Kurikulu
  • Prírodné štúdie – rastlinné formy – gestá zvierat

Odborná didaktika 6: Biológia

  •  Človek ako bytosť prírody – jeho súvis s prírodou
  • Zodpovednosť človeka k sebe i prírode – Etika zodpovednosti
  • Ťažiská v kurikule
  •  Prírodné nálady a nálady ročných období

Liečebno-pedagogický kurz, Pozorovanie dieťaťa 

  • Človek ako nástroj pozorovania, chyby pozororvania
  • Kresba, plastika v súvislosti s pozorovaním dieťaťa
  • Základné diagnostické princípy aplikované v pozorovaní vývinu dieťaťa
  • Liečebno-pedagogický kurz – polarity vo vývine dieťaťa

3. krokovosť vo vyučovaní a fyzika

  • rytmus dýchania a spánku v organizácii vyučovania
  • kroky vedúce k základom myslenia
  • pokusy vo fyzike a ich sprostredkovanie

 Záverečné práce – magisterská záverečná práca

  • Prezentácie záverečných prác
  • Vystúpenie umeleckého programu – zážitok a kritika
  • Stvárnenie človeka ­ náuky o proporciách

Prax v škole: minimálne 2 týždne – náčuvy a aktívna participácia na vyučovaní